شهروندان اکثر کشورهای عربی امسال را در سایه افزایش بی سابقه قیمت کالا و مواد غذایی و تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت های جهانی غذا، به استقبال ماه مبارک رمضان رفته اند.

به گزارش ایرنا، افزایش قیمت های مواد غذایی در اکثر کشورهای عربی باعث کوچک شدن سفرهای ماه مبارک رمضان شده و حتی بسیاری از اقلامی که خانواده ها به بودن آنها در سفره های خود در این ماه مبارک عادت داشتند، ناپدید شده و شادمانی فرارسیدن این ماه را به کام آنها تلخ کرده است.

شهروندان اکثر کشورهای عربی که در طول ماه مبارک رمضان در دو سال اخیر از شیوع کرونا رنج برده اند و همه گیری این بیماری تاثیر منفی بر قیمت کالا و خدمات از یک سو  و کاهش سطح درآمدی آنها گذاشته و برگزاری آیین های ویژه این ماه مبارک را با محدودیت مواجه کرده است، ماه رمضان امسال را نیز در سایه بحران اوکراین آغاز کرده اند که به نوبه خود تاثیر گسترده ای بر امنیت غذایی اکثر کشورهای عربی گذاشته است زیرا اکثر این کشورها نیازهای گندم خود را از دو کشور اوکراین و روسیه تامین می کنند.

بحران اوکراین باعث افزایش بی سابقه قیمت کالاها شده و قیمت مواد غذایی در کشورهای عربی نظیر مصر، لبنان، سودان، تونس، سوریه، یمن و فلسطین افزایش یافته است

مصر
برخی گزارشها از مصر حاکی است که قیمت یک کیلو خرما که مصری‌ها عادت دارند آن را در سفره ماه رمضان خود داشته باشند و اولین چیزی که روزه خود را با آن افطار می‌کنند، به سه دلار رسیده است و این قیمتی است که فراتر از توان خرید بخش بزرگی از مصری ها در سایه افزایش بی سابقه قیمت های گوشت و مرغ است.

قیمت نان در مصر نیز به میزان بیش از ۵۰ درصد از آغاز جنگ اوکراین افزایش یافته است و پول مصر ارزش خود را نسبت به ماه گذشته میلادی به میزان ۱۷ درصد از دست داده است و همین امر نیز در افزایش شدید قیمت همه کالاها و خدمات اثر گذاشته است.

یمن

جنگ تجاوزگرانه هفت ساله ائتلاف سعودی علیه یمن و محاصره همه جانبه این کشور در طول این سالها باعث کمبود شدید مواد غذایی و افزایش قیمت ها و از بین رفتن مشاغل میلیونها نفر در این کشور اساسا فقیر شده است و جنگ اوکراین نیز مزید بر علت شده و قیمت های مواد غذایی را به میزان بیشتری افزایش داده است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۴ میلادی یمن با بدترین بحران انسانی در جهان به خاطر تجاوزگری سعودیها روبرو شده است.

یمن یک سوم نیاز گندم خود را از اوکراین وارد می کند و در سایه کمبود شدید آرد و روغن و برنج و قطع دستمزد و حقوق بسیاری از شهروندان یمنی ناشی از جنگ تجاوزگرانه سعودیها، شهروندان یمنی امسال را نیز  همانند هفت سال گذشته و چه بسا به خاطر تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت مواد غذایی در سطح جهان با شرایط اقتصادی ناگوارتری به استقبال ماه مبارک رمضان رفته اند.

سوریه
کشور سوریه نیز پس از جنگ تحمیلی تروریستی چندساله ائتلاف غربی و عربی علیه این کشور و تبعات و پیامدهای ناگوار ناشی از آن  از جمله از بین رفتن زیرساخت های صنعتی و کشاورزی در سایه تحریم های اقتصادی غربیها و تداوم اشغالگری آمریکاییها در بخشی از این کشور و به سرقت بردن منابع نفتی و گندم سوریه توسط آنها با شرایط نامناسب اقتصادی روبرو است و براساس برخی گزارش ها قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی شاهد افزایش بوده است و برخی گزارشها نشان می دهد که از نیمه ماه مارس گذشته، قیمت مواد غذایی و مصرفی به خاطر افزایش هزینه حمل و نقل و قیمت میوه و سبزیجات به خاطر شرایط بد جوی از آغاز ماه مارس گذشته افزایش زیادی داشته است.

در این میان، جنگ اوکراین نیز تاثیر خود را بر قیمت تامین کالاهای استراتژیک سوریه همانند سایر کشورهای جهان گذشته است.

لبنان
مردم لبنان نیز درحالی به استقبال از ماه مبارک رمضان رفته اند که این کشور شاهد فروپاشی مالی و بحران اقتصادی در سایه بحران سیاسی طولانی مدت خود است. در این میان، جنگ اوکراین نیز مزید بر علت شده و این بحران را تشدید کرده است. این وضعیت باعث شده است که قیمت کالاهای اساسی در سایه کمبود آن زیاد شود و تقاضا نیز افزایش یابد.

برای آماده کردن سفرهای افطار، فروشگاههای لبنان شاهد هیاهوی شهروندانی است که با وجود مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید، سعی در حفظ آداب و رسوم و سنت های ریشه دار این ماه مبارک دارند، اما در عین حال نمی توانند خشم، نارضایتی و تعجب خود را از  گرانی و نابسامانی قیمت ها پنهان کنند.

شهروندان لبنانی از اختلاف قیمت ها و نبود نظارت شکایت دارند؛ به گونه ای که براساس برخی گزارشها، قیمت یک کیلو خرما با کیفیت عالی، از ۸۰ هزار تا ۱۵۰ هزار لیر در فروشگاهها عرضه می شود و قیمت یک پُرس فتوش (سالاد) از ۱۲ هزار و ۳۰۰ لیر در ماه مبارک رمضان ۲۰۲۱ به ۵۰ هزار و ۵۰۰ لیر در ماه مبارک امسال رسیده است و در مورد شیرینی ها نیز فقط افراد برخوردار می توانند آن را خریداری کنند زیرا به عنوان مثال قیمت یک کیلو باقلوا ۴۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار لیر است که نصف حقوق یک کارمند می باشد. قیمت روغن نیز نسبت به سه سال قبل ۱۰ برابر شده و به خاطر کمبود واردات هر مغازه فقط یک بطری روغن به مشتری می فروشد.(هر دلار آمریکا حدودا برابر 23 لیر لبنان است)

عراق
عراق نیز به نوبه خود شرایط اقتصادی مناسبی ندارد و افزایش سرسام آور قیمت ها رنج و مشقت خانواده ها بویژه خانواده های کم بضاعت را در ماه مبارک رمضان دوچندان کرده است.

افزایش شدید قیمت های مواد غذایی نظیر روغن، آرد، حبوبات و تخم مرغ همگان را در بهت و حیرت فرو برده است و درحالی که طبقه متوسط حقوق بگیر یا بازنشسته است یا شغل آزاد دارد، شهروندان فقیر با درآمد کمتر از دو دلار در روز زندگی می گذارنند که این امر بر رنج آنها بویژه در ماه مبارک رمضان افزوده است.

جنگ اوکراین نیز بر فضای اقتصادی عراق سایه افکنده است و همین امر باعث شده تا دولت گام های فوری برای تامین ذخیره استراتژیک مواد غذایی اساسی اتخاذ کند. کسی در عراق از طوفان قیمت ها در امان نمانده است و بازارهای عراق همچنان در سایه افزایش قیمت مواد غذایی به سرمی برد و ماه رمضان نیز باعث افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش بیشتر قیمت ها شده است.

فلسطین
باوجود محاصره بیش از ۱۵ ساله رژیم صهیونیستی علیه منطقه نوار غزه و کاهش سطح معیشتی و بیکاری ناشی از آن، شهروندان فلسطینی در نوار غزه با مزین کردن کوچه و خیابانها به استقبال ماه پر برکت رمضان رفته اند و تلاش می کنند که حال و هوای این ماه مبارک را با وجود شرایط دشوار اقتصادی به خانه های خود بیاورند و بسیاری برای تامین نیازهای ماه مبارک رمضان و عید سعید فطر  در طول سال حقوق خود را پس انداز کرده اند.

با وجود اینکه بازارها مملو از جمعیت است اما برخی شهروندان غزه می گویند که مردم با توجه به قدرت خرید پایین تنها نظاره گر قیمت ها هستند و قیمت ها تفاوت زیادی با سال های گذشته ندارد.

در کرانه باختری رود اردن نیز شهروندان فلسطینی در سایه افزایش زیاد قیمت ها و به طور مشخص مواد غذایی به استقبال ماه مبارک رمضان رفته اند و درحالی که برخی فروشندگان وضعیت بازار  را با وجود دشواری شرایط اقتصادی طبیعی و پویا توصیف می کنند، برخی دیگر در بازار محلی شهر نابلس این افزایش قیمت ها را طبیعی نمی دانند و می گویند که وضعیت ناگوار اقتصادی باعث افزایش شدید قیمت ها بویژه کالاهای اساسی غذایی شده و شاهد افزایش قیمت های مرغ، روغن، شکر، برنج و آرد هستیم.

کشورهای مغرب عربی
اکثر کشورهای عربی در شمال غرب آفریقا نیز شاهد نگرانی روز افزون شهروندان خود از افزایش قیمت ها هستند و همین نگرانی نیز عطش خرید بسیاری از مواد غذایی را از بیم کمبود یا افزایش بیشتر آن به همراه داشته است.

براساس برخی گزارشها، خشکسالی عملا به پیکره اقتصاد مغرب آسیب رسانده است و دولت تونس نیز با بار سنگین بدهی های خارجی روبرو است و در پرداخت پول واردات گندم حتی قبل از شروع جنگ اوکراین نیز با مشکل مواجه بوده است.

مردم تونس درحالی به استقبال از ماه مبارک رمضان رفته اند که کشورشان با بحران شدید سیاسی و اقتصادی چندین ماهه روبرو است و دولت تونس اخیرا اعلام کرده است که ذخیره گندم این کشور تا ماه ژوئن آینده کفاف می کند.

این درحالی است که تونسی ها می گویند که صبر آنها در قبال وعده های محقق نشده در زمینه اصلاحات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشتی و اشتغال به سر آمده است. به رغم آنکه انواع سبزیجات، میوه ها و گوشت در بازار مرکزی موجود است، اما شهروندان تونسی از کمبود بسیاری از محصولات مانند روغن و آرد سمولینا و گرانی بسیار دیگری از کالاها شکایت دارند.

برخی از شهروندان تونسی نیز با ابراز تعجب از افزایش قیمت ها و نبود بسیاری از مواد غذایی اساسی می گویند که قدرت خرید آنها به طرز قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، به گونه ای که قادر به خرید گوشت یا میوه نیستند.

برخی خریداران می گویند که قیمت مثلا یک کیلو فلفل به یک دلار و هفتاد سنت رسیده و برخی مواد غذایی مثل آرد سمولینا و شکر نیز در فروشگاهها نایاب شده است و برای خرید نان نیز باید در صف های طولانی ماند.

صف های طولانی چند ساعته برای دریافت شیر یا گوشت قرمز یا تخم مرغ و یا روغن و آرد سمولینا پدیده ای است که مردم الجزایر با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هر سال با آن روبرو هستند و بازارهای الجزایر این روزها برای تامین نیازهای ماه مبارک رمضان شلوغ است.

بسیاری از شهروندان الجزایری از کمبود آرد سمولینا در طول ماههای اخیر یا افزایش سیب زمینی در روزهای اخیر شکایت دارند.

همزمان وزارت بازرگانی الجزایر هشت هزار ناظر را برای نظارت بر قیمت کالاها در طول ماه مبارک رمضان تعیین کرده است.

مردم لیبی نیز عادت کرده اند که قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مقادیر زیادی از بازار خرید کنند اما افزایش زیاد قیمت ها در اثر جنگ اوکراین تهیه مقدمات برای امسال را متفاوت از سالهای قبل کرده و قدرت خرید آنها را در سایه نابسامانی اوضاع سیاسی و به تبع آن اقتصادی این کشور کاهش داده است.

 

منبع:

مهرنیوز